Zoekwoorden onderzoek voor SEO: de ultieme gids

Trefwoord onderzoek is de eerste stap in het SEO copywriting proces en een essentieel onderdeel van uw SEO strategie. Voordat u de inhoud van uw website creëert, moet u erachter komen welke zoektermen uw publiek gebruikt. Hun zoektermen zijn uw zoekwoorden. Op basis van deze zoekwoorden kunt u beginnen met het schrijven van nuttige en kwalitatief hoogwaardige inhoud. Hier nemen we je mee door de vele stappen die komen kijken bij zoekwoorden onderzoek.

We hebben een nieuwe functie toegevoegd aan Yoast SEO die u helpt gerelateerde trefzinnen te vinden terwijl u aan uw bericht werkt! Lees er meer over in deze gids of op onze pagina over de gerelateerde keyphrases tool powered by SEMrush.

Wat is trefwoord onderzoek?

Trefwoord onderzoek is een onderdeel van SEO (zoekmachine optimalisatie). Het is het werk dat iemand doet om met een uitgebreide lijst van trefwoorden te komen waarvoor ze een website willen laten ranken. Om zo’n lijst te verkrijgen, moeten website-eigenaren graven in hun gewenste publiek en zoekmachines. Welke zoektermen typen mensen in Google wanneer ze op zoek zijn naar hun producten, dienst, bedrijf of type organisatie? En wat verwachten ze te vinden? Met deze lijst kunnen website-eigenaren inhoud creëren die meer verkeer van hoge kwaliteit naar hun site zal trekken. Trefwoordonderzoek is nooit af: het regelmatig herhalen ervan is essentieel om up-to-date te blijven!

Lees meer: Wat is zoekwoordenonderzoek? “

Waarom is keyword onderzoek belangrijk?

Een goed keyword onderzoek is belangrijk omdat het duidelijk maakt welke zoektermen uw publiek gebruikt. Bij Yoast kwamen we regelmatig bedrijfseigenaren tegen die één set woorden gebruikten bij het beschrijven van hun producten, terwijl hun doelgroep een compleet andere set woorden gebruikte. Het resultaat was dat potentiële klanten deze websites niet konden vinden, vanwege een mismatch in woordgebruik.

Soms besluit een marketingafdeling bijvoorbeeld om een product een niet-zo-gewone naam te geven. Dit kan een slimme marketingbeslissing zijn: Mensen kunnen uw product gemakkelijker onthouden. Als u vakantiehuisjes verhuurt in plaats van vakantiewoningen, valt u misschien op. Maar let op: Heel weinig mensen zoeken op [vakantiehuisjes]. Als u uw tekst voor deze term optimaliseert, zult u waarschijnlijk goed scoren op deze specifieke term. U zult echter niet veel verkeer genereren met deze term en u zult een groot deel van uw potentiële publiek missen omdat zij andere woorden gebruiken.

U zult waarschijnlijk begrijpen dat het geen zin heeft om te optimaliseren voor woorden die mensen niet gebruiken. Grondig zoekwoorden onderzoek zorgt ervoor dat u dezelfde woorden gebruikt als uw doelgroep en dit maakt de hele inspanning van het optimaliseren van uw website veel meer de moeite waard. Bovendien, door te kijken naar zoekintentie, komt u erachter waar uw publiek precies naar zoekt. Die zoekopdrachten moeten een antwoord krijgen in de vorm van kwalitatieve content.

Essentiële concepten van zoekwoord onderzoek
Voordat we springen naar het doen van zoekwoord onderzoek, zullen we kort een aantal essentiële concepten ervan uitleggen:

Een focus keyword of keyphrase is het woord of de zin waarvoor u wilt dat een bepaalde pagina op uw site gevonden wordt in Google. U bepaalt uw set van focus trefzinnen door het doen van zoekwoord onderzoek.

Als u een bericht of pagina eenvoudig wilt optimaliseren voor een van uw trefwoorden, kunt u dit zinsdeel invoeren in het focus trefwoord invoerveld voor een bericht of pagina met de Yoast SEO plugin. Het zal u voorzien van feedback over hoe u uw inhoud te optimaliseren voor deze zin om de kans op ranking te verbeteren.

Long-tail zoekwoorden zijn specifieker en er wordt minder vaak naar gezocht dan naar zogenaamde head keywords. Ze richten zich op een niche. Hoe langer en specifieker zoektermen zijn, hoe makkelijker het zal zijn om er voor te ranken aangezien er minder concurrentie zal zijn. Ook al zijn er minder mensen die zoeken naar deze termen, ze kunnen meer gemotiveerd zijn om te kopen, te abonneren, zich aan te melden of wat u ook wilt dat ze doen.

Lange staart grafiek

Uw trefwoord strategie gaat over de beslissingen die u maakt op basis van uw trefwoord onderzoek. Bijvoorbeeld, welke inhoud ga je eerst maken? Gaat u zich richten op de kop of staart? Hoe en waar ga je het publiceren? Ga je een stuk schrijven, een post of een productpagina maken, een video tutorial of een infographic?

De zoekintentie achterhalen is hier de sleutel: je moet ontdekken wat een zoeker eigenlijk wil of nodig heeft. Je kijkt niet alleen naar zoekwoorden, maar naar de onderliggende doelen van wat een zoeker wil weten, doen of kopen. Je content moet een oplossing bieden voor het “probleem” van de zoeker. Dit wordt ook wel content design genoemd.

Hoe wordt keyword onderzoek gedaan?

Wij geloven dat er 8 cruciale stappen zijn bij het uitvoeren van zoekwoorden onderzoek. Hier zullen we u stap voor stap door dit proces leiden en u praktische tips geven om uw eigen zoekwoord onderzoek te starten:

Bepaal uw missie

Denk na over uw missie voordat u iets begint. Denk na over vragen als: Wat is het belangrijkste doel van uw bedrijf of organisatie? Wat maakt het bijzonder? Wie probeer je precies te bereiken? En, welke beloftes doet u op uw website? Neem de tijd en schrijf uw missie letterlijk op. Als u deze vragen tot in detail kunt beantwoorden, heeft u de eerste en belangrijkste stap gezet in uw zoekwoordstrategie.

De markt waarin u zich bevindt bepaalt of uw missie geniaal genoeg zal blijken om hoog te scoren. Sommige markten zijn zeer concurrerend, met grote bedrijven die de zoekresultaten domineren. Deze bedrijven hebben enorme budgetten voor marketing in het algemeen en SEO in het bijzonder. Concurreren in deze markten is moeilijk, dus ranking in deze markten is ook moeilijk zal zijn.

Misschien verkoopt u cruises naar Hawaii. U biedt geweldige faciliteiten voor kinderen, waardoor de cruises vooral geschikt zijn voor jonge of alleenstaande ouders. Het aanbieden van de beste cruises naar Hawaii voor jonge ouders zou heel goed datgene kunnen zijn wat uw service uniek maakt. Zoek dus naar datgene waardoor uw product zich onderscheidt van de concurrentie. Dit moet uw missie zijn, uw niche – en dit is wat u uw publiek te bieden heeft.

Als u zich op een concurrerende markt begeeft, kunt u het beste klein beginnen. Zodra u een klein deel van die niche ‘bezit’ en een grotere naam wordt in de sector van cruises naar Hawaii, kunt u proberen een niveau hoger te komen en uw cruises aan een groter (algemener) publiek te verkopen. Uw missie zal dan ook meer algemeen worden.

Maak een lijst van trefwoorden

De tweede stap is het maken van een lijst van uw zoekwoorden, bij voorkeur in een spreadsheet, zoals Google Sheets of Excel. Met je missie in gedachten, probeer je in het hoofd te kruipen van je gewenste publiek. Waar zullen deze mensen naar op zoek zijn? Wat voor zoektermen zouden ze kunnen gebruiken terwijl ze op zoek zijn naar jouw geweldige dienst of product? Welke van hun “problemen” lost uw product op? Schrijf zoveel mogelijk antwoorden op. Als je missie duidelijk is, heb je een vrij duidelijk beeld van je niche en unique selling points (de dingen die je bedrijf onderscheiden van anderen). Dit zijn de zoektermen waarop u gevonden wilt worden.

Onderzoek uw zoekwoorden

Nadat je deze eerste lijst hebt gemaakt, is het tijd om wat dieper in je zoekwoorden te duiken. Gelukkig zijn er een aantal tools die uw zoekwoorden onderzoek een beetje makkelijker maken.

De eerste is Google zelf. Google de zoekwoorden die je al had bedacht en controleer de zoekopdrachten die Google suggereert terwijl je typt. Dat zijn de vragen die mensen daadwerkelijk aan Google hebben gesteld! U kunt ook kijken naar de “gerelateerde zoekopdrachten” op de resultaten pagina van Google. Kijk ook eens naar onze gerelateerde keyphrases tool in Yoast SEO of Antwoord het publiek.

Deze tools zullen u voorzien van allerlei variaties van uw keyphrases, synoniemen en gerelateerde keyphrases. Bekijk ze en voeg alle relevante keyphrases toe aan je lijst. In onze post over keyword research tools vind je meer details over hoe je deze en andere tools kunt gebruiken.

Vergeet de long-tail niet

Wanneer mensen beginnen met trefwoord onderzoek, hebben ze de neiging om zich te richten op zeer populaire “hoofd” termen. Helaas worden deze trefwoorden meestal ingenomen door grote bedrijven. Long-tail zoekwoorden daarentegen krijgen minder zoekverkeer, maar er is ook minder concurrentie. Daarom is het gemakkelijker voor u om op deze zoekwoorden te scoren. Bovendien hebben long-tail keywords zelfs een hogere conversiewaarde, omdat ze zich meer richten op een specifiek product of onderwerp: een niche!

Een long-tail keyword is vaak langer en gerichter dan een head term. Als uw hoofdterm [puppy training] is, zou een long-tail zoekwoord kunnen zijn [positieve puppy training voor Labradoodles in Amsterdam]. Het gebruik van de hulpmiddelen genoemd in stap 3 zal u ook helpen meer long-tail varianten van uw zoekwoorden te vinden.

Vergeet niet om de long-tail zoekwoorden ook toe te voegen aan je spreadsheet. Zet de hoofdtermen in de eerste kolom en voeg (meerdere) kolommen toe voor long-tail zoekwoorden. Dit zal je ook helpen om later een goede site structuur te maken. Hoe meer long-tail je zoekterm is, hoe verder naar beneden in je sitestructuur de landingspagina thuishoort.

Analyseer de concurrentie

Of u op zoek moet gaan naar long-tail zoekwoorden hangt grotendeels af van uw concurrentie. Als de concurrentie in uw niche hoog is, zult u het moeilijk hebben om te scoren op concurrerende zoektermen. Als je weinig concurrentie hebt, zul je in staat zijn om voor meer van je hoofdtermen te scoren. Dus je zult wat benchmarking moeten doen voor SEO.

Google de zoekwoorden die uit je zoekwoorden onderzoek zijn gekomen. Begin met je meest ‘hoofd’ term. Bekijk de zoekmachine resultaten pagina (SERP). Dit zijn de websites waartegen u zult concurreren zodra u uw inhoud voor een dergelijk zoekwoord optimaliseert. Kijk nog eens goed: Zie je professionele websites? Websites van bedrijven? Bent u ‘gelijk’ aan deze bedrijven? Past uw website tussen deze sites? Is uw bedrijf van vergelijkbare grootte en heeft het evenveel invloed in uw niche?

Maak zeker notities in je spreadsheet over je bevindingen voor de trefwoorden die je hebt onderzocht!

Neem de zoekintentie onder de loep

De SEO strategieën van vandaag moeten, voor het grootste deel, draaien om het beantwoorden van de vragen die mensen hebben of het bieden van de beste oplossing voor hun “probleem”. Wanneer iemand een zoekopdracht invoert in een zoekmachine, zijn ze op een zoektocht naar iets. Elk type vraag heeft een specifiek antwoord nodig.

Probeer te achterhalen welke intentie uw publiek heeft wanneer ze een bepaalde zoekterm intypen in Google. Hebben ze een informatieve intentie (proberen informatie te vinden over een specifiek onderwerp), een navigerende intentie (willen ze naar een specifieke website), een commerciële intentie (willen ze iets onderzoeken voordat ze iets kopen) of een transactionele intentie (willen ze nu meteen iets kopen)?

U kunt meer te weten komen over de zoekintentie van bepaalde zoekopdrachten door goed te kijken naar het soort pagina’s dat al rankt voor die zoekopdracht. Zie je vooral productpagina’s? Of veel informatieve blog posts? Zie je video’s? Of is het een mix? Dit zijn allemaal hints naar wat Google veronderstelt dat de zoekintentie van een bepaalde zoekopdracht is. In dit bericht wordt uitgelegd hoe u de zoekresultaten kunt gebruiken om geweldige inhoud te maken die overeenkomt met de juiste intentie.

Zoek uit welke intentie van toepassing is op uw trefwoorden en voeg uw bevindingen toe aan uw spreadsheet!

Bepaal een zoekwoord strategie

Op basis van de gegevens die u nu hebt verzameld, kunt u een trefwoordstrategie bepalen. Als u de bovenstaande stappen heeft gevolgd, zou u een spreadsheet moeten hebben met een substantieel aantal trefzinnen, en informatie over de concurrentie en de zoekintentie van uw publiek voor die trefzinnen.

Denk nu na over deze vraag: Hoe staat mijn website ervoor in vergelijking met de websites in de SERPs? Bent u van gelijke grootte en marketing budget: ga je gang en focus op die hoofd termen. Zo niet: probeer dan eerst meer long-tail keywords. Focussen op een hele hoop gecombineerde long-tail keywords kan heel goed een hoop verkeer aantrekken. Eens je erin geslaagd bent om te scoren voor deze long-tail zoekwoorden, zal het gemakkelijker worden om te mikken op meer head-termen.

Als je hebt besloten waar je op in wilt springen, denk dan na over het type inhoud: Wat was de zoekintentie voor mijn keyphrases? Waar is mijn publiek naar op zoek? Maar ook, welke inhoud kan ik maken die er nog niet is, en hoe kan ik me onderscheiden in termen van kwaliteit of het bieden van oplossingen? Dit zal je helpen beslissen over het type content dat je gaat maken.

Begin met het maken van landingspagina’s

In theorie valt deze stap buiten het bereik van zoekwoorden onderzoek zelf. Niettemin, het creëren van geweldige landing pages is essentieel als je verkeer naar je website wilt krijgen. Dus, je zult landingspagina’s moeten bouwen voor je zoektermen, maar je hoeft niet al deze pagina’s onmiddellijk te maken – het kan een inspanning op lange termijn zijn. Uw zoekwoord strategie zal u helpen prioriteiten te stellen. Bouw een goede landingspagina en gebruik de Yoast Duplicate Post plugin om deze te kopiëren om snel nieuwe pagina’s te maken.

Voor je belangrijkste zoekwoorden maak je cornerstone content artikelen; artikelen die de best mogelijke inhoud bieden over dat zoekwoord – gezaghebbend en allesomvattend. Al je ondersteunende, meer long-tail artikelen zullen linken naar deze cornerstone content. Dit moet deel uitmaken van uw interne linking strategie, die Yoast SEO Premium kan u helpen implementeren.

Tips voor zoekwoord onderzoek

Dit klinkt misschien allemaal vrij eenvoudig, maar we weten dat het veel werk is en makkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer u het in de praktijk brengt, kunt u tegen een aantal veel voorkomende problemen of vragen aanlopen. Hier geven we enkele tips om het te laten werken!

Wilt u dat wij u stap-voor-stap door het zoekwoorden onderzoek leiden? Met video’s, quizzen en ander trainingsmateriaal? Neem een kijkje bij onze keyword research training, onderdeel van ons online SEO training abonnement, en laat ons u helpen!

Stel prioriteiten in uw trefwoorden lijst
Hoeveel trefwoorden zou u moeten hebben? Nou, we kunnen u niet het exacte aantal trefwoorden vertellen dat u zou moeten hebben, maar we kunnen u wel vertellen dat u er een heleboel nodig heeft – zoveel als u kunt bedenken. Echter, meer dan 1000 trefwoorden zijn waarschijnlijk te veel! Zelfs als u een redelijk klein bedrijf bent, zult u waarschijnlijk eindigen met een paar honderd trefwoorden.

Maar het is niet nodig om voor al deze zoekwoorden meteen pagina’s te maken. U kunt beetje bij beetje inhoud toevoegen. Bedenk op welke zoekwoorden je nu wilt scoren – misschien de meer long-tail zoekwoorden? – en welke niet zo belangrijk zijn op dit moment. Begrijp uw prioriteiten en plan de creatie van uw inhoud.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *